Kapittel 12 Endring og omstilling

Organisasjoner, på samme måten som levende organismer, endrer seg over tid. Dette kan skje som utvikling eller som respons på en eller annen form for påvirkning. Endringen kan være i liten eller stor skala, den kan skje plutselig eller over et lengre tidsrom. Innholdsmessig kan endringen være konkret i form av for eksempel bruk av ny teknologi, eller det kan være tale om mer abstrakte størrelser som andre måter å tenke på.

Endring og omstilling representerer uansett store utfordringer for organisasjonens medlemmer. For de ansatte betyr endringer som regel belastninger som i noen tilfeller kan ha helsemessige konsekvenser. For ledelsen representerer endringer svært krevende arbeidsoppgaver når det gjelder planlegging og gjennomføring av de konkrete tiltakene, men kanskje i enda større grad med hensyn til å inspirere sine medarbeidere til å bidra aktivt.

Omstilling representerer i tillegg en fase hvor organisasjonens svakheter kan bli mer synlig. Det er for eksempel ikke uvanlig å oppleve en økning i antall og omfang på konflikter i organisasjoner som sliter med å omstille seg. Dette kan forklares ganske enkelt med at de ansattes toleranseterskel er generelt redusert på grunn av den ekstra belastningen som omstillingsprosessene representerer.

Cappelen Damm

Sist oppdatert: 01.03.2010

© Cappelen Damm AS