Kapittel 6 Lønn og belønning

Lønn og belønning er av betydning for ansattes motivasjon, men sammenhengen er kompleks. Utforming av lønnssystemer forutsetter for det første at man har bestemt seg for hva man ønsker å oppnå. Det kreves for eksempel mer belønning for å ta på seg kjedelige og/eller ubehagelige arbeidsoppgaver. Den praktiske iverksettingen av slike systemer byr også på utfordringer. Motivasjonsteori byr på klare føringer med hensyn til betingelser for at lønn og belønning skal kunne gi den ønskede effekten. Samtidig viser slik teori at det er rik anledning til å gjøre feil. Det er dessverre slik at lønnsystemer sjelden er utformet med utgangspunkt i psykologisk teori, noe som skaper problemer på mange arbeidsplasser.

Årsakene til at man ofte unnlater å gjøre bruk av kunnskaper på dette området, er uvitenhet, vaner, en tendens til å etterligne andre bedrifter og nedprioritering av «people»-funksjonen (som personalfunksjonen kalles i stadig flere virksomheter). Av de samme grunnene florerer det med myter og misforståelser når det gjelder lønn og belønningers virkning på motivasjon og innsatsvilje.

Lønn er ikke bare et objekt som har en bestemt virkning i seg selv. Tvert imot er virkningene av lønnssystemet en funksjon av hvilken betydning den enkelte tillegger det. Dersom lønn har en liten plass i den ansattes identitetsoppfatning, vil den heller ikke ha særlig betydning for vedkommendes motivasjonsnivå.

Cappelen Damm

Sist oppdatert: 01.03.2010

© Cappelen Damm AS