Kapittel 5 Motivasjon

Motivasjon har lenge representert en av de mest sentrale problemstillingene for ledere. Flere forhold gjør motivasjon til et særlig relevant tema for dagens virksomheter. Et element er den frustrasjonen og misnøyen som finnes i store deler av arbeidsstyrken som følge av de siste års rasjonalisering, fusjonering og nedbygging generelt av bedriftenes organisasjoner. Et annet forhold er at ansattes innbyrdes produktivitet varierer sterkt; noen er mer produktive enn andre.

Ved hjelp av motivasjonsbegrepet ønsker en altså å forklare hva og hvordan atferd initieres, så vel som hvilken retning den har og hvorfor handlinger opprettholdes over tid. Som en forstår, er motivasjon kanskje det aller mest sentrale begrepet i atferdsvitenskapene, fordi det omhandler årsakene til at mennesker til enhver tid gjør det de faktisk gjør.

Det er vanlig å skille mellom innholds- og prosessteorier. Innholdsteoriene fokuserer på hva som motiverer til ytelse, og bygger på ideen om at alle har de samme behovene. Spørsmålet er da hvorvidt disse er tilfredsstilt på en bestemt arbeidsplass, og hvilke konsekvenser det kan ha om dette ikke er tilfellet. Prosessteoriene derimot, er mer innrettet mot å forklare hvordan en motiveres, og det er kognitive teorier som dominerer. I tillegg bygger disse i større grad på forestillinger om forskjeller heller enn likheter mennesker imellom.

Cappelen Damm

Sist oppdatert: 01.03.2010

© Cappelen Damm AS