Kapittel 7 Læring

Læring er et resultat av erfaring, men ikke bare det. Noen erfaringer er mer fruktbare enn andre for tilegnelse av kompetanser, og mennesker er forskjellige når det gjelder å nyttiggjøre seg egne og andres erfaringer. Etter hvert er det også samlet mye kunnskap om hvordan læring skjer, og hvilke betingelser som medfører effektiv læring. Prinsipper som dette er en del av læringsteoriene, og benyttes i blant annet lederutvikling, organisasjonsutvikling, videre- og etterutdanning – og i utvikling av insentivsystemer.

Mot denne bakgrunnen sier det seg selv at læring utgjør en sentral del av leder- og organisasjonspsykologien. I dette kapittelet blir læring som fenomen analysert ut fra ulike teoretiske ståsteder. Grunnen til dette er at ulike læringsteorier forklarer hver sine aspekter ved læring i praksis.

En rekke arbeidsoppgaver er forbundet med overvåking av risikoutsatt produksjon, for eksempel kraftproduksjon, men også føring av fly, skip og bil. I slike arbeidsoppgaver er det innlært bestemte responser på ulike stimuli, for eksempel bestemte situasjonskriterier eller lyd- og lyssignaler. Håndtering av krisesituasjoner har gang på gang vist seg å være avhengig av effektiv innlæring av funksjonelle reflekser.

I tillegg benyttes prinsippene fra slik læringsteori i stor grad i salg og markedsføring: Kunden prøver klær i en butikk og mottar ros fra en begeistret ekspeditør; gjesten velger en dyr vin til maten og registrerer anerkjennelse fra servitørens side. Slike og lignende eksempler er det mange av, og de gjenkjennes raskt når man har lært seg teorien og begrepsapparatet. Læring ved klassisk betinging spiller også en vesentlig rolle ved innlæring av ferdigheter:

Cappelen Damm

Sist oppdatert: 01.03.2010

© Cappelen Damm AS