Kapittel 2 Nye tider: Endringer i arbeidslivet

Organisasjoner fungerer i et samspill med sine omgivelser. Verden har utviklet seg raskt på fundamentale måter siden 1970-tallet eller der omkring, noe som har medført en rekke utfordringer for arbeidsgivere, ledere og ansatte. Slike utfordringer må håndteres, og måten dette gjøres på, vil være en del av det som skiller de vellykkede virksomhetene fra de øvrige.

I dette kapitlet blir det fokusert på endringene som har fulgt utviklingen av ny teknologi, globaliseringen og diversitet. Særlig IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi) har hatt stor betydning, både for måten arbeidet utføres og for kostnadsstrukturen i bedriftene. Når det gjelder arbeidsoppgavene, har teknologien gjort at mange tradisjonelle arbeidsoppgaver, faktisk hele yrker, har forsvunnet.

Globaliseringen er ustoppelig, og har medført større konkurranseutsetting – ikke bare for bedriftene som tilbyr arbeidsplasser, men også for arbeidstakerne selv. Nasjoner som tilbyr billigere arbeidskraft, tiltrekker seg norske produksjonsbedrifter og tilbyr varer og tjenester til lavere pris enn det de norske kan. Internasjonaliserte virksomheter vokser seg også store, slik at noen av dem får makt og innflytelse som kan måle seg med og tilmed overgå de små nasjonenes.

Diversitet er et produkt av globaliseringen av arbeidslivet, men også av demografiske og andre endringer. Kjønn, etnisitet, alder og utdanning er bare noen av dimensjonene som ansatte varierer langs, og som er opphav til utfordringer av ulike slag. Det som får mest oppmerksomhet i pressen, er gjerne konflikter og lignende problemer i arbeidslivet som kan tilbakeføres til ulikhetene som er skissert ovenfor. Men utfordringene ligger også på andre plan: Ulike mennesker med ulike verdier og interesser skal ivaretas innenfor den samme organisasjonen, og den enkeltes innsatsvilje må stimuleres og ivaretas for alles beste. Dette kan være vanskelig nok når de ansatte er noenlunde like, men utfordringene når en ny dimensjon når de ansatte ikke lenger deler sentrale kjennetegn og preferanser.

Relevant bakgrunnsstoff

Cappelen Damm

Sist oppdatert: 08.09.2005

© Cappelen Damm AS