Kapittel 3 Metode for studiet av atferd i organisasjoner

Et fagområde som arbeidspsykologi og ledelse bygger på kunnskap utviklet gjennom forskning. Dette betyr at forskningens kvalitet, tilgjengeligheten på slik kunnskap og tolkningen av den bestemmer fagets uttrykk og innhold.

Det mest grunnleggende i all forskning er design, det vil si forskningsprosedyren. I sin natur fanger dette inn det vesentligste i all forskning, som er systematisert sunn fornuft. Dette er aller klarest i det klassiske eksperimentet, som er bygget opp for å kunne sette en antatt årsaksammenheng på prøve. En rekke andre design er også utviklet og brukes mye i samfunnsvitenskapene, men det er fordi eksperimentet er umulig å benytte seg av i praksis, eller fordi forskningsproblemet ikke primært handler om årsak og virkning. Det som er viktig å holde fast på, er at ethvert forskningsoppsett innebærer både gevinster og kostnader som man må være oppmerksom på også som bruker av forskningens resultater.

Etter designet er det datagrunnlaget som har størst betydning. Det mest fundamentale skillet går mellom kvantitative og kvalitative data. Kvantitative data er nødvendige i statistiske analyser, mens kvalitative data er mer egnet til å lære om problemområdets detaljer og kontekstuelle forhold.

Tester benyttes også mye i psykologisk forskning, og har sine egne kvalitetskrav. Blant de viktigste er validitet, reliabilitet, standardisering og normering. De to første begrepene kjenner en fra diskusjonen av forskningsdesign, men måten de måles på, er til dels ganske forskjellig innenfor testområdet. Det er også verdt å merke seg at det er ganske store forskjeller mellom enkelte testtyper, for eksempel mellom personlighets- og intelligenstester.

Cappelen Damm

Sist oppdatert: 01.03.2010

© Cappelen Damm AS