Kapittel 10 Personlighet og intelligens

I organisasjonspsykologien har vurderingen av menneskelige egenskaper fortsatt en stor plass, særlig når det gjelder utvelging av arbeidskraft. Viktige elementer her er intelligensbegrepet og ulike sider av individets personlighet. Intelligens har å gjøre med problemløsing, læring, innsikt og kreativitet – som i sin tur er helt grunnleggende for verdiskapingen som skjer i arbeidslivet. Dette blir stadig tydeligere nå som industrisamfunnene beveger seg i retning av økonomier drevet av kunnskap i større grad enn produksjonsteknologi. Intelligens kan også betraktes som det aller mest sentrale personlighetstrekket siden dette handler om et stabilt kjennetegn som har stor innflytelse på atferd i sin alminnelighet.

            Personlighet får også økende oppmerksomhet i arbeidslivet. Dette har sammenheng med flere forhold som griper inn i hverandre: For det første er produksjonsmetodene i stadig sterkere grad teambasert eller organisert på andre måter som forutsetter tett samarbeid mellom mennesker. I slike samspill er det klart at personlighet spiller en stor rolle for hvordan samarbeidet fungerer, og dermed for den samlede produktiviteten. For det andre er det slik at ferdigheter, kunnskaper og kompetanser kan utvikles gjennom opplæring, utdanning og utvikling, men personlighet er mye vanskeligere å påvirke. Den personen som er ansatt, vil sannsynligvis beholde sine mest grunnleggende trekk i overskuelig fremtid. Nettopp derfor legger et økende antall virksomheter ned store ressurser i å sikre seg personer som passer kulturen deres.

Cappelen Damm

Sist oppdatert: 01.03.2010

© Cappelen Damm AS