Spørsmål til kapittel 7

  1. Definer læring.
  2. Hva er det som kjennetegner læring i forhold til andre former for endring?
  3. Hva menes med ”additiv” læring?
  4. Finn frem til et eksempel på uhensiktsmessig læring hvorfor det passer denne merkelappen.
  5. Hva kjennetegner stimulus-respons teorier sammenlignet med kognitive læringsteorier?
  6. Forklar hvordan reflekser læres, og finn frem til eksempler på slik læring i arbeidslivet.
  7. Beskriv et typisk forløp ved læring av ferdigheter.
  8. Hva menes med ”operant”, og hvilken plass har dette i læringspsykologien?
  9. Beskriv prinsippene for atferdsendring basert på stimulus-respons teoriene
  10. Hva kan fungere som ”forsterkere” på en arbeidsplass? Finn frem til noen eksempler.
  11. Hvilke svakheter har materielle goder som forsterkere?
  12. Hvilket belønningsintervall velger en når intensjonen er å lære inn ny atferd raskt?
  13. Hva er en ”læremaskin”, og hvilken nytte kan slike eller lignende innretninger ha i dagens arbeidsliv?
  14. Hvilke problemer ser du ved bruk av straff som virkemiddel til å påvirke medarbeideres atferd?
  15. Dersom straff må tas i bruk; hva er den beste fremgangsmåten?
  16. Forklar den grunnleggende forskjellen mellom stimulus-respons-teorier og kognitiv læringsteori.
  17. Hva er ”innsiktsfull læring” (læring ved innsikt), og hva har dette med gestaltpsykologi å gjøre?
  18. Forklar hvordan modellæring skjer.
  19. Beskriv hovedelementene i sosial læringsteori.
  20. Sosial læringsteori har levert flere nyttige bidrag til ledelse av autonome medarbeidere. Hva kan grunnen til dette være?
  21. Hvilke forutsetninger utgjør grunnlaget for ideen om formaldannelse?
  22. Beskriv overføring av læring ved hjelp av henholdsvis identiske elementer og kjennskap til generelle prinsipper.
  23. Hvilken betydning har holdninger til lærestoffet for innlæringens effektivitet?
  24. Hva menes med påstanden ”læring må læres”?
Cappelen Damm

Sist oppdatert: 08.09.2005

© Cappelen Damm AS