|
Spørsmål til kapittel 7
- Definer læring.
- Hva er det som kjennetegner læring i forhold til andre former for endring?
- Hva menes med ”additiv” læring?
- Finn frem til et eksempel på uhensiktsmessig læring hvorfor det passer denne merkelappen.
- Hva kjennetegner stimulus-respons teorier sammenlignet med kognitive læringsteorier?
- Forklar hvordan reflekser læres, og finn frem til eksempler på slik læring i arbeidslivet.
- Beskriv et typisk forløp ved læring av ferdigheter.
- Hva menes med ”operant”, og hvilken plass har dette i læringspsykologien?
- Beskriv prinsippene for atferdsendring basert på stimulus-respons teoriene
- Hva kan fungere som ”forsterkere” på en arbeidsplass? Finn frem til noen eksempler.
- Hvilke svakheter har materielle goder som forsterkere?
- Hvilket belønningsintervall velger en når intensjonen er å lære inn ny atferd raskt?
- Hva er en ”læremaskin”, og hvilken nytte kan slike eller lignende innretninger ha i dagens arbeidsliv?
- Hvilke problemer ser du ved bruk av straff som virkemiddel til å påvirke medarbeideres atferd?
- Dersom straff må tas i bruk; hva er den beste fremgangsmåten?
- Forklar den grunnleggende forskjellen mellom stimulus-respons-teorier og kognitiv læringsteori.
- Hva er ”innsiktsfull læring” (læring ved innsikt), og hva har dette med gestaltpsykologi å gjøre?
- Forklar hvordan modellæring skjer.
- Beskriv hovedelementene i sosial læringsteori.
- Sosial læringsteori har levert flere nyttige bidrag til ledelse av autonome medarbeidere. Hva kan grunnen til dette være?
- Hvilke forutsetninger utgjør grunnlaget for ideen om formaldannelse?
- Beskriv overføring av læring ved hjelp av henholdsvis identiske elementer og kjennskap til generelle prinsipper.
- Hvilken betydning har holdninger til lærestoffet for innlæringens effektivitet?
- Hva menes med påstanden ”læring må læres”?
|
|