|
Spørsmål til kapittel 14
- Hva er eustress?
- Definer stress og forklar sammenhengen med stressorer.
- Beskriv GAS (den generelle adapsjonsprosessen).
- Regnes GAS som et nyttig begrep i dagens stresslitteratur? Begrunn svaret.
- Beskriv krav-kontroll-modellen.
- Hva menes med kontroll?
- Hva menes med sosial støtte, og hva har dette med krav-kontroll-modellen å gjøre?
- Hvordan kan miljøfaktorer skape stress? Gi noen eksempler.
- Hvilken sammenheng er det mellom den norske arbeidsmiljølovens § 12 og arbeidsrelatert stress?
- Hvordan kan medlemskap i arbeidsgrupper medføre stressreaksjoner?
- Beskriv de viktigste stressfaktorene sett fra individets ståsted.
- Beskriv henholdsvis følelsesmessige, kognitive, og atferdsmessige reaksjoner på, og konsekvenser av stress.
- Hva menes med type A- og B-personlighet, og hva har dette med stress å gjøre?
- Hvilke andre personlighetstrekk kan ha forbindelse med stressreaksjoner? Begrunn svaret.
- Hva kan gjøres på organisasjonsnivå for å redusere sannsynligheten for stressreaksjoner?
- Forklar hva som menes med selvregulering, og hva dette har med stressmestring å gjøre.
- Forholdet mellom krav og kontroll har konsekvenser for stressmestring. Forklar denne sammenhengen.
- Hva menes med utbrenthet, og hvordan er det vanlig å beskrive dette syndromet?
- Hvilke faser synes utbrenthet å utvikle seg gjennom?
- Beskriv personlighetstrekk og strategier som gjør en ekstra utsatt for utbrenthet.
- Hva menes med mobbing? Definer dette begrepet.
- Beskriv de vanligste årsakene til mobbing på arbeidsplassen.
- Hvilke personlighetstrekk finner en hos henholdsvis mobber og offeret?
- Personlighetstrekk virker sammen med andre årsaker – hvilke og hvordan?
- Beskriv ulike typer mobbing.
- Hvilke tiltak kan iverksettes mot mobbing på arbeidsplassen?
|
|