Spørsmål til kapittel 13

  1. Forklar hvorfor trivsel på arbeidsplassen står sentralt i arbeidspsykologien.
  2. Hva er 85 % syndromet, og hvordan kan dette representere et metodisk problem?
  3. Finn frem til ulike psykologiske forklaringer på trivsel.
  4. Hva er H-faktorer?
  5. Forklar To-faktorteorien og dens sammenheng med analyse av trivsel/mistrivsel i jobbsammenheng.
  6. Hvilken sammenheng kan det være mellom tilfredshet med livet generelt, og jobbtilfredshet spesielt?
  7. Hvordan kan trivsel forklares som en funksjon av produktivitet?
  8. Hvordan oppfatter Lawler og Porter sammenhengen mellom trivsel og produktivitet?
  9. Hva menes med ”job engineering” og ”job enrichment”?
  10. Beskriv job karakteristika modellen.
  11. Hva er MPS?
  12. Hvordan kan trivsel forklares som resultat av sosial informasjonsomsetting på arbeidsplassen?
  13. Beskriv de psykologiske jobbkravene.
  14. Hvordan kan disse psykologiske jobbkravene brukes til å utforme arbeidsoppgaver?
  15. Hvilken sammenheng er det mellom de psykologiske jobbkravene, trivsel, og arbeidsmiljø?
  16. Hva menes med ”tilknytning” til arbeidet og arbeidsplassen?
  17. Forklar likheter og forskjeller mellom dette begrepet og trivsel.
  18. Hvilke aspekter ved arbeidet og arbeidsplassen skaper tilknytning?
  19. Hvilke konsekvenser har ansattes tilknytning for organisasjonen?
  20. Beskriv noen konsekvenser av sykefravær for samfunn, virksomhet og kolleger.
  21. Hva menes med fravær fra arbeidet?
  22. Beskriv Steers og Rhodes fraværsmodell.
  23. Hva er gjennomtrekk (turnover), og hvordan kan dette beregnes?
  24. Hvilke positive konsekvenser kan gjennomtrekk ha for virksomheten?
  25. Forklar de viktigste årsakene til gjennomtrekk.
  26. Beskriv Steers og Mowdays gjennomtrekksmodell.
  27. Hvilke forutsetninger bygger denne og lignende modeller på når det gjelder individets kognisjon?
  28. Beskriv mekanismene i økonomisk og demografisk teori om gjennomtrekk.
  29. Hva er en ”ledighetskjede”?
  30. Hva kjennetegner arbeidsmarkedene for ansatte med henholdsvis lav og høy kompetanse?
Cappelen Damm

Sist oppdatert: 08.09.2005

© Cappelen Damm AS