Spørsmål til kapittel 11

1. Hvilken sammenheng er det mellom gruppen og individets identitetsoppfatning?
2. Hvilke forutsetninger må oppfylles for at et antall personer kan kalles en psykologisk gruppe?
3. Hvilke gruppetyper skjelnes det mellom?
4. Hva menes med ”referansegruppe”? Gi et eksempel.
5. Forklar forholdet mellom struktur og prosesser i grupper.
6. Når er det en fordel med store grupper?
7. Hva menes med disjunktive og konjunktive arbeidsoppgaver?
8. Hva menes med status i grupper, og hvordan oppstår statusforskjeller?
9. Hvilke konsekvenser kan status som uformell leder i gruppen ha for organisasjonen i sin helhet?
10. Hva er et sosiogram?
11. Hva er kjernen i gruppekohesjon?
12. Beskriv vanlige kommunikasjonsstrukturer i grupper, og hvilke konsekvenser de har for gruppens arbeid totalt sett.
13. Hva er sosiale normer?
14.  Forklar hvordan normer sementerer systemer, som det teknisk-økonomiske.
15. Beskriv vedlikeholds- og oppgaverelatert rolle. Hvilke funksjoner har disse?
16. Hva betyr konformitet, og hvilken sammenheng har dette med gruppepress?
17. Hva er det som kjennetegner grupper preget av ”gruppetenkning”?
18. Beskriv fenomenet ”sosial loffing”, og forklar hvilke virkemidler en har til rådighet for å redusere slik atferd.
19. Beskriv gruppers utviklingsfaser.
20. Hva menes med ”team”, og hva gjør dem forskjellig fra grupper ellers?
21. Forklar sammenhengen mellom grupper i ”performing” fasen og team.
22. Beskriv egenskapene til spesielt produktive team.
23. Hvilke konsekvenser har det for gruppens indre liv å være i konkurranse?
24.  Hvilke tiltak har en til rådighet når grupper er komet i sterk konflikt med hverandre?
25. Forklar hvordan mange grupper reagerer på henholdsvis tap og suksess.

Cappelen Damm

Sist oppdatert: 08.09.2005

© Cappelen Damm AS